Jan Wieczorek /Barbarina/. |
Faktura formacji
skalnych, dostarcza wielu oryginalnych wzorców. Naturalny rysunek geologiczny
można nazwać swoistego typu geologiczną abstrakcją, natomiast - szkic skalny,
jest, ciągiem skupiającym w sobie zarówno kontur tj. obramowanie danej formacji
skalnej, jak i też jej wypełnienie. W rozumieniu przezroczystym każda bryła nie
powinna przez ludzką percepcje być odebrana jako element tylko, albo wyłącznie
powierzchniowy. W malarstwie elementy powierzchniowe są wpisane w kanon, rzadko
kiedy malarze w swoich pracach przechodzą w kompozycje, które mogą ujawnić
walory zewnętrzne jak i wewnętrzne danego przedmiotu lub zagadnienia, z którym
może wiążąc się tematyka przedstawienia. Formacja skalna tak bardzo plastyczna,
zbliżona niemal do naturalnej rzeźby, posiada prawie zawsze za sprawą
geologicznej faktury rozmaite trójwymiarowości, które sprawiają, że zaczynamy
widzieć postaci zwierząt, sylwetki monstrualnych postaci, całe kompozycje
zarówno figuratywne jak i bardziej abstrakcyjne w zależności od rodzaju skały. Zarówno lita
skała jak i bloki skalne, formują się lub korodują poprzez naprężenia lub
czynniki atmosferyczne (mróz, wahania temperatur, słońce, wiatr i wodę),
procesy te nadają niemal każdej skale wyjątkowej oryginalności.
Grobla Olbrzyma - Irlandia Pn. |
Skały granitowe z fazy litej korodują
w systemie spękań. Najczęściej są to spękania, jeśli się im dokładniej
przyjrzeć usystematyzowane. Na rzeźbę granitu, jego rysunek składają się
również ciekawe elementy mikrorzeźby: kociołki wietrzeniowe, pola spękań
poligonalnych podobne do pomarszczonej skóry, rozmaite krawądki, rysy,
przerysy, okapy, załupy, żyły, czyli przerosty w granicie innych skał takich
jak aplit czy kwarc. W granicie występują też urzekające zagłębienia, wietrzenia
kawernowe, jeśli dziesiątki tych elementów twórca dostrzeże i zestawi z
całością, to jest konturem skały, będzie wówczas poruszać się w obrębie
wielopłaszczyznowości, w której normalne zasady percepcji ulegają osobliwym
złudzeniom.
Wieżyce -Perła Zachodu. |
Skały granitognejsowe i gnejsowe,
przybierają kontury bardziej „kubistyczne”, pękają niemal w geometryczne formy
rozmaitych brył. Sam gnejs jako skała metamorficzna, może mieć różne
pochodzenie i różny stopień zmetamorfizowania. Na świecie występują gnejsy
powstałe ze skał osadowych i głębinowych. Ortognejsy pochodzenia
granitoidowego, są częste w całych Alpach, występują także w Tatrach czy
Sudetach. W Polsce skały te można oglądać praktycznie we wszystkich odmianach,
od gnejsów oczkowych laminowanych, smużystych po granitognejsy (teksturalnie
bliskie granitom). Skały granitognejsowe posiadają wyjątkowy rysunek, który
dostarcza dziesiątek wariacji. Poszczególne rysy i spękania skalne układają się
w granitognejsie niemal jak losowo rysowane na tablicy punkty szkicu, który należy
tylko za pomocą wyobraźni podobnie jak uczyniono to niegdyś z konstelacjami
gwiazd połączyć w konkretne przedstawiania. Plener wśród tych skał jest
znakomitą szkoła wyobraźni, odnajdowaniem rysunku, sprężenia pomiędzy ludzkim
umysłem, a faktura formacji skalnej.
Z pozostałych skał metamorficznych należy
wymienić: rozmaite łupki, fylity, hornfelse czy wreszcie marmury. O skalach
tych postaram się więcej napisać w rozdziale traktującym o abstrakcji
geologicznej.
Jan Wieczorek szkic Barbariny. |
Skały piaskowcowe niewątpliwie z racji
swojej fizyczności chyba najbardziej ze wszystkich skał na świecie przypominają
naturalne rzeźby, to właśnie w piaskowcach przyroda rzeźbi, najbardziej okazałe
monumenty: skalne grzyby, wielbłądy, kaczki, świątynie indyjskie, totemy,
naturalne mosty i łuki oraz potężne formacje skalne takie jak Grand Canyon czy
Ulurru w Australii. Piaskowce są ubogie w teksturze, z reguły lite z
występującymi spękaniami ciosowymi, rzadziej niż w innych skałach występującymi
rysami i innymi składnikami mikrorzeźby. Charakterystycznym elementem dla
piaskowców są wgłębienia i dziurki skalne, niekiedy skała jest podziurawiona
jak tarcza strzelecka, bywa że mniej odporny materiał jest przez procesy erozji
usunięty ze skały w sposób bajeczny, w którym nie mamy już do czynienia z
dziurkami, lecz z potężnymi ogromnymi ubytkami skały przez które przeziera
eter.
Wapienne skały w Jaskini Nowej - Góry Kaczawskie. |
Skały Wapienne, to kolejna kategoria
skał osadowych, w tym wypadku powstałych za sprawą żywych organizmów, które
obumarły i przeobraziły się w skałę. Wapienie zachwycają kolorystyką, formą
wyrażaną zarówno przez ciekawy kontur jak i szkic elementów składowych
poszczególnej ściany. W Polsce skały te można podziwiać w Tatrach i na Jurze
Krakowsko Częstochowskiej, najciekawsze wystąpienia wapiennych rejonów skalnych
w Europie można podziwiać we Włoszech, Hiszpanii i Francji. Rejony takie jak
Grand Canyon du Verdon, czy nadmorski Calanques, w Prowansji, to prawdziwe
perły europejskiej przyrody. Do skał osadowych tak naprawdę zaliczamy mnóstwo
formacji geologicznych, teksturalnie do najciekawszych zalicza się te
gruboziarniste, czyli: zlepieńce, w tym zlepieniec „puddingstone”, brekcje,
wapienie organogeniczne, muszlowce, tufy i wiele innych.
Wilcza Góra koło Złotoryi - Struktury Bazaltowe. |
Wyjątkowej urody
szkice skalne, można podziwiać za sprawą skał wylewnych. Skały wulkaniczne, najpiękniej prezentują się w formacjach
przybierających postać figur geometrycznych. Bazaltowe słupy, rozety, róże
skalne, formacje przypominające monumentalne organy, klify nadmorskie, zęby i
totemy wystające z ziemi lub morza, to chyba jedne z najpiękniejszych formacji
skalnych na świecie. Skały wylewne nawet wówczas, gdy układają się w zwarte
ściany, czarują swym rysunkiem. W skałach wulkanicznych można podobnie jak w granitognejsach
łączyć rozmaite linie i krawędzie w zaskakujące przedstawienia. Pięknym dowodem
tego, może być bardzo interesujące stanowisko będące rezerwatem przyrody
znajdujące się koło Złotoryi - Wilcza Góra czy Pańska Skała formacja znajdującą
się w okolicy Nowego Boru w Republice Czeskiej.
Organy Wielisławskie z naznaczonym szkicem. |
Łańcuchy górskie
i formy skalne powodują w ludziach wiele zachwytu, jednakże w zakresie
wizualnym, za tą estetycznością, mało który twórca doszukuje się czegoś więcej
niż samego pejzażu. Podczas gdy niemal każdy element przyrody, dysponuje oprócz
odkrytej narracji o sobie, czymś niebywale oryginalniejszym tj. przestrzenią
przezroczystą, która pozwala widzieć rzeczy, w geologicznym matriksie.
Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.
OdpowiedzUsuń